Logo

Welkom in mijn hoofd (10+)

WELKOM IN MIJN HOOFD
Een briljante ‘wetenschapper’ komt in de klas vertellen over de werking van de hersenen.
Ze heeft een zeer bijzondere hersenpan meegenomen. Een brein van een geniale uitvinder die wegens hyperactief gedrag van school gestuurd is. De presentatie lijkt goed voorbereid, de bioloog heeft alles onder controle. Of vertelt haar buitenkant toch iets anders dan haar binnenkant? Wat zit er in je hoofd? Wat komt eruit? Hoe ga je daar mee om? Hoe gaan anderen daarmee om? Hoe gaan wij daar met elkaar mee om?

De voorstelling (en workshop) Welkom in mijn hoofd is een verbeeldend en verdiepend theaterprogramma waarbij de groep een uniek kijkje krijgt in het hoofd van Thomas Edison en andere personages. Zoals Edison alles in twijfel trok, zullen de acteurs en leerlingen samen vragen stellen bij labels, vooroordelen en de verschillen in onze hersenen. Onderzoekend. Vanuit verwondering De voorstelling loopt door in een op maat gemaakte workshop waarin leerlingen en docenten door creatieve oefeningen zichzelf en elkaar beter leren kennen. Iedereen mag iets laten zien van zijn of haar binnenkant op een manier die bij hen past. Op deze manier gaat de spanning er vanaf en ontstaat begrip en openheid. Zo komt er ruimte om na te denken over hoe met elkaar om te gaan.

Reacties van leerlingen:

Wat is normaal? niemand is normaal én iedereen is normaal!- gezamenlijke conclusie van enkele leerlingen tijdens nagesprek

Ik vond het leuk dat het 2 verhalen door elkaar waren. En ik heb ook echt wat geleerd, op een leuke manier (zonder dat het een les was). Wat ik heb geleerd? Dat als je veel negatieve gedachten over jezelf hebt, dat gedeelte van je hersenen steeds groter en sterker wordt zoals een spier. En dat geldt ook voor positieve gedachten. Ik heb natuurlijk geleerd over die uitvinder. En vooral dat mensen op verschillende manieren kunnen denken en daar hoef je je niet voor te schamen . Dat je mag zijn wie je bent! – Gwendolyn (11)

Ik vond het echt heel interessant. Toen ze haar jas aantrok en die tas opendeed, kreeg ik wel even kippenvel, ik dacht dat het echt was.
Het waren gelukkig nephersens – Rinke (12)

Ik heb dat ook soms. Dan denk en doe ik niks – leerling met ass.


Over Thomas Edison

Thomas Edison, een beroemd en intelligent uitvinder (van o.a. de gloeilamp) stond als kind bekend als een vervelend mannetje en een onmogelijke leerling. Thomas lette op school niet op, vertoonde hyperactief gedrag en bleef maar vragen, vragen, vragen en vragen. Hij werd van school gestuurd en zijn moeder besloot hem thuis les te geven.

Op zijn 10e opende Edison zijn eigen laboratorium in de kelder van het ouderlijk huis. 19 jaar daarna opende hij zijn eerste eigen echte laboratorium. Hij noemde dit laboratorium ‘Fabriek om uitvindingen te doen’. Drie jaar later ontdekten Edison en zijn team de gloeilamp. Daarna heeft hij nog vele andere uitvindingen gedaan.


Meer informatie nodig? Ga naar de Theater in School website door HIER te klikken.