Logo
Fotografie: Reg Gruson

Biografie Regisseur en schrijver Boy Jonkergouw

’In de werkelijkheid doen mensen steeds alsof, dus in het doen alsof, zoek ik naar de werkelijkheid’

Goed is Goed is het particuliere productiehuis van de Tilburgse regisseur, acteur en schrijver Boy Jonkergouw. Zijn werk verenigt humor en vlijmscherpe teksten met persoonlijk engagement. Goed is Goed maakt voorstellingen die bij het publiek op schoot komen zitten. Balancerend op de kartelrand van de psyche wordt theater gemaakt over schaamdingen. Schaamte is volgens Boy de verwekker van eenzaamheid. Humor is voor hem de meest directe manier om deze schaamte een corrigerende tik te geven. Goed is Goed is wars van esthetisch geneuzel in de marge wanneer dit afleidt van de boodschap.

Boy Jonkergouw begon zijn theatercarrière in 2001 als maker bij het Tilburgse Koning Carlos. Hun voorstelling Raspoetin zat in 2003 in de Serie Nieuwe Theatermakers. In 2006 richtte hij Goed is Goed op. De rode lijn in zijn werk is een kritische houding naar de institutionalisering en de nadruk op prestatie en succes in de westerse samenleving. Maatschappelijke kwesties die we normaal vluchtig vernemen via het journaal, worden door Boy’s voorstellingen op intieme wijze voelbaar gemaakt.

In 2007 maakte hij bij Productiehuis Brabant  de theatersolo Woest, over psychiater Guus Jung, die gek wordt van zijn werk. Dit personage, Guus Jung, komt ook terug in de voorstelling van vorig seizoen Naar buiten waar de vogeltjes fluiten. Goed is Goed maakt zowel voorstellingen voor het theatercircuit als voorstellingen op maat. Woest is nieuw uitgebracht en dit seizoen in de theaters te zien.

Biografie Maarten Hutten

Maarten Hutten (1977) is theatermaker en acteur. Zijn passie is de vraag naar het waarom? Op het toneel gaat het hem om het blootleggen van de onderliggende drijfveren voor menselijk gedrag. O m hoe mensen zich elkaar en zichzelf onder ogen kiezen te komen, en dit inzichtelijk te maken voor publiek van alle leeftijden. Maarten houdt het meest van het spelen van onzekerheid, van verliezen en alle vormen van liegen, tegen jezelf en tegen anderen. De zwaktes van de menselijke geest zijn voor hem een onuitputtelijke bron van inspiratie – die fascinatie, samen met de directe en intelligente manier van aanpak is wat hem sterk bindt met Boy Jonkergouw.

  De laatste jaren heeft Maarten bij Orkater (met Nieuwkomers Zure Room), Jeugdtheater Sonnenvanck en met zijn eigen Theatergroep Wie Walvis steeds meer muziektheater gemaakt en manieren gevonden om zijn gitaar en zang in te zetten op het podium. Daarbij is hij op jacht naar vormen waarin verschillende disciplines hand in hand gaan. In andere voorstellingen stond juist tekst weer centraal, zoals in ‘Danton en de Franse Revolutie’ (G. Büchner) dat bij Theater Nomade in augustus 2011 in premiere gaat voor een landelijke tournee.