Logo

EEN NIEUW BEGIN

Einde aan een prachtig tijdperk

Op 4 februari 2020 speelde de laatste voorstelling van eigen hand: COX. Een maand later begon de coronaperiode.
Henrike van Engelenburg had wel vaker mazzel in haar carrière als vrije producent en impresario.
Zij stopte in september 2019 met haar impresariaat en productiehuis om nieuwe wegen in te slaan als schrijver en sparringpartner

DIT IS GEEN EINDE, MAAR EEN NIEUW BEGIN !!!

Henrike van Engelenburg over deze verandering van focus in 2019:

Het geeft energie om de focus te verleggen naar nieuwe dingen.
Hiermee volg ik mijn hart en het is spannend om te kijken waar dat toe leidt.

Vier jaar later later (2024) is zij naast schrijver en sparringpartner ook werkzaam als: zandkunstenaar en regisseur
Zij sloot een deur en er gingen ramen open....

Volg haar werk op: henrikevanengelenburg.nl

Bekijk haar eigen producties op: Wikipedia.


Hieronder een overzicht van alle gezelschappen en producties die Van Engelenburg heeft mogen vertegenwoordigen en maken. De volgorde is willekeurig. Henrike's dank gaat uit naar alle geweldige artiesten en super lieve en bijzondere collega's, zonder wie het haar allemaal nooit gelukt was. 

OORLOGSGEHEIMEN 2013-2021

Langst lopende productie

EERSTE VOORSTELLING JANUARI 2013
En nog steeds te zien!
Op 3 februari 2013 ging Oorlogsgeheimen in première in De Krakeling in Amsterdam en tot op de dag van vandaag is de voorstelling te zien. Geen seizoen hebben we overgeslagen. Nou ja: voorjaar 2020 dan, naar daar konden we niks aan doen vanwege corona. Wat zijn wij trots op deze klassieker.
Het werd en wordt (!) lovend ontvangen door publiek. Geen wonder dat de filmindustrie na ons succes ook zin had om het verhaal van Jacques Vriens te verfilmen. De pers schreef over onze productie: 'Het leidt geen twijfel dat Oorlogsgeheimen tot de beste jeugdvoorstellingen van dit seizoen behoort’  In een bewerking van Tom Sijtsma, onder regie van Pepijn Cladder en een topcast: Maria Noë/Ida van Dril en Maarten Ebbers (ja ja de cabaretier kan ook acteren!). De planning was dat het voorjaar van 2020 het laatste seizoen zou zijn, het was immers 75 jaar bevrijding en dat zou gevierd worden. Helaas stak Corona daar een stokje voor. De voorstelling is daarom nog steeds in de theaters te zien en we spelen zelfs door tot in 2022, want ook dit voorjaar maakt Corona het weer spannend!

DE KLEINE KAPITEIN 2006-2008 en 2014-2015

Onze doorbraak bij het grote publiek

SSST, MISSCHIEN WEL HENRIKES MEEST FAVORIETE PRODUCTIE

In 2006 brachten we een selectie verhalen van Paul Biegel uit zijn driedelige boekenserie De Kleine Kapitein. Artistiek gezien een toppertje en gewaardeerd bij het publiek. De voorstelling werd door de Volkskrant uitgeroepen tot de beste kindervoorstelling van dat jaar!
Het betekende Van Engelenburgs doorbraak bij de theaters en het grote publiek. Niemand minder dan Maarten Heymans begon als stagiaire aan de rol van bange Toontje, naast de ervaren Frits Lambrechts als de Grijze Schipper. In 2014 hernam van Engelenburg de productie. In deze jaren was het Nederlands theaterlandschap veranderd door ernstige bezuinigingen en slechte imago building door de overheid, maar toch vonden de verhalen nog steeds de harten van cultuurminnend Nederland. Mede door de nieuwe muziek, die regisseur Bruun Kuijt toevoegde, ontvingen we staande ovaties. Met dank aan Fons Merkies. Bekijk hier de trailer en geniet nog even na..... De Nooit Lek ligt aan wal, maar is nog steeds volledige te bekijken op: https://tflix.nl/de-kleine-kapitein/

WINKY EN HET PAARD VAN SINTERKLAAS 2013-2015

Heeeeeel apart productieproces

ACTEUR OP STAANDE VOET ONTSLAGEN
Het beroemde verhaal van Tamara Bos had als theaterproductie nogal wat voeten in aarde. Voor het Eerst in al die decennia moest Henrike van Engelenburg ingrijpen. En dat deed ze. De 1.60 m kleine producente wees de 2.03 m lange acteur letterlijk de deur, vanwege buitensporig gedrag. Bert Apeldoorn viel in en wist de productie tot een succes te maken. Eefje van Gorkum bleef koel en speelde de sterren van de hemel. Dank aan zulke goede en loyale spelers!

IN 8 STAPPEN EEN TOURNEE

2 strategieën om een tournee te realiseren

IN 8 STAPPEN EEN TOURNEE
Een creatief speelt en maakt, het is niet dat je hebt gekozen voor ondernemerschap.
De manier waarop de huidige culturele sector is georganiseerd vraagt veel van theatermakers, acteurs, muzikanten. Anders dan in de sport is er geen steun voor talent en dien je je broek zelf op te houden. Omdat je tijd opgaat aan spelen en maken is ondernemen iets wat je er dus bij moet doen, en dat valt niet mee. Zeker niet als ondernemen je niet in het bloed zit. De meeste mensen (en dus ook creatieve talenten) zijn ondernemend, maar geen ondernemer. Het is dan ook niet te overzien wat je moet doen als je gedwongen wordt te gaan ondernemen, het maakt angstig.