Logo

EEN NIEUW BEGIN

Einde aan een prachtig tijdperk

Op 4 februari 2020 speelde de laatste voorstelling van eigen hand: COX. Een maand later begon de coronaperiode.
Henrike van Engelenburg had wel vaker mazzel in haar carrière als vrije producent en impresario.
Zij stopte in september 2019 met haar impresariaat en productiehuis om nieuwe wegen in te slaan als schrijver en sparringpartner

DIT IS GEEN EINDE, MAAR EEN NIEUW BEGIN !!!

Henrike van Engelenburg over deze verandering van focus in 2019:

Het geeft energie om de focus te verleggen naar nieuwe dingen.
Hiermee volg ik mijn hart en het is spannend om te kijken waar dat toe leidt.

Vier jaar later later (2024) is zij naast schrijver en sparringpartner ook werkzaam als: zandkunstenaar en regisseur
Zij sloot een deur en er gingen ramen open....

Volg haar werk op: henrikevanengelenburg.nl

Bekijk haar eigen producties op: Wikipedia.


Hieronder een overzicht van alle gezelschappen en producties die Van Engelenburg heeft mogen vertegenwoordigen en maken. De volgorde is willekeurig. Henrike's dank gaat uit naar alle geweldige artiesten en super lieve en bijzondere collega's, zonder wie het haar allemaal nooit gelukt was. 

COX De Grote Grijze Belofte 2019-2020

Gerard Cox 80 jaar jubileum tournee

GROOTSTE EN GEZELLIGSTE CREW VOOR EEN SOLO PRODUCTIE EVER
Cox werd tachtig en je zag hem alleen op het toneel, maar in de coulisse was het gezellig druk.
Marcelle de Koninck en haar hulpje voor elk natje en droogje van de man op het toneel, Ger de Wit als toneelmeester, nog een aardig meisje voor de soufflage en eentje voor dit en nog eentje voor dat. Allemaal ontzettend bedankt, want was het gekmakend gezellig!
COX, De Grote Grijze Belofte was de cabaret solo voorstelling van de man die iedereen in Nederland kent. Iedereen ging er voor zitten want ‘Het heerlijk avondje was gekomen’. Hij was warm, oergeestig, plagend, relevant en actueel. Van Lurelei, Het is weer voorbij die mooie zomer, Toen was geluk heel gewoon tot De Oase Bar, hij was en IS nog steeds letterlijk en figuurlijk de Éminence Grise van het populaire entertainment. In 2019 werd hij 80 jaar en dat ging hij vieren.

OELOEK 2003-2015

Met fijne mensen maakt gelukkig

OELOEK 8 JAAR ONDER DE VLEUGELS
Henrike ontdekte het gezelschap als jurylid tijdens een talentenjacht in het toenmalig Camuz Theater. Zij adviseerde hen toen hun enige actrice te laten vervangen door iemand met meer talent. Dat deden ze, met Carlijn van Rij ging de groep écht vliegen. Henrike zorgde ervoor dat Martin van Waardenberg het talent ging begeleiden. Een geniale zet van de groep groeide onder zijn bezielde leiding uit tot een gerenommeerd gezelschap. Prille Roest was hun laatste tournee bij Van Engelenburg in 2015. In 2016 vond de groep onderdak bij De Mannen. In 2018 namen zij afscheid in Theater Dilligentia in Den Haag en gingen de spelers elk hun eigen weg.

'Het viel mij gelijk op dat de theatergroep veel talent heeft. De acteurs zijn vreselijk humoristisch en doen gekke dingen. Hun spel zit goed in elkaar, daar ben ik voor gevallen', zei Martin van Waardenberg.

Annemarie Fok/Govert de Roos

DE OASE BAR 2015-2018

Superhit!

MEEST SUCCESVOLLE PRODUCTIE IN HET OUDE LUXOR THEATER SINDS 2001
De Oasebar ontving vermelding met stip in hun verslag over het 100 jarig bestaan van het theater in R’dam (https://www.luxortheater.nl/pQJXLsB/geschiedenis).
Niemand wilde het missen. Sommige bezoekers kwamen meerdere keren! Alles was uitverkocht. Ook de extra voorstellingen die werden bijgeboekt in september 2016 in Luxor Theater Rotterdam! Hun kassa liep erop vast. We wisten niet wat ons overkwam. De gastspelers voor de voorstellingen waren Brigitte Kaandorp, Lee Towers, Jan Kooiman, Martin van Waardenberg, Jenny Arean, Loes Luca, Richard Groenendijk, Ron Brandsteder, Annemarie Jung, Peggy Vrijens, Dorien Haan, Tony Neef, Jacques Herb, Harry-Jan Bus. Klik hier voor meer informatie.

Gerard Cox is Fenomenaal” ***** Telegraaf, “Topamusement” **** Algemeen Dagblad. De Oase Bar was een onvergetelijke avond uit met het Gouden Koppel Gerard Cox en Joke Bruijs. Begeleidt door een live orkest brengen zij een geweldige variété voorstelling met vele top gastartiesten.

DE NACHTZUSTERS 2012-2016

De Bonte Buurt Bus Een radiovoorstelling op het toneel. Puttend uit hun rijke radio-, en theaterverleden gaan de Nachtzusters de theaters langs in hun Bonte Radio Buurtbus. In deze ‘Radiovoorstelling’ staat uw stad centraal.

HESTER MACRANDER 2013-2014

Goedgemutst Hoe word je oud met een goed humeur? Hester Macrander gaat in Goedgemutst het chagrijn te lijf. Er zijn genoeg redenen, binnenshuis en buitenshuis, om je te ergeren,

NINA DE LA CROIX 2008-2013

Bas Met haar tweede avondvullende programma ‘Bas’ geeft Nina gas. Een spannend seizoen met 21 december 2012 in zicht, het vergaan van de wereld. Nina speelt en zingt en zet je aan het denken: ‘Wat zou jij nog willen doen, voordat de wereld vergaat?’

HOOGEBOOM, MAREE EN VAN DER WINKEL 2011-2013

Niet Aaien
‘Humoristische liedjes en puntgave chansons’ (Hetlied.nl). 

Roemer van der Steeg, 2009-2012

Ik ben geen kernfysicus Je komt erachter: je bent intelligent, sportief en handig. Maar je bent niet de nieuwe Albert Einstein. Je zult de Olympische Spelen nooit halen. En je kunt prima je fiets repareren, behalve als het om de trap-as gaat. Of de ketting.

Brokstukken, 2010-2012

Three times a lady Cabarettrio Brokstukken wist met Doggy Punch en Rode Dwerg een eigen sound en stijl neer te zetten. Hiermee weten zij het Nederlands cabaret toch weer te vernieuwen. Met Three times a lady brengt Brokstukken een onzinparade die zijn weerga niet kent.

Nina de la Croix, 2009-2011

Alles kan kapot Nina zingt op haar elfde samen met Michael Jackson in De Kuip. Beau van Erven Dorens vraagt zich af uit welke doos ze het allemaal haalt. 

Daniel van Veen, 2009-2011

Ruilen binnen 8 dagen Daniël van Veen bezingt in zijn eerste avondvullende voorstelling Ruilen binnen 8 dagen zijn eigen gebreken. Hij heeft een lastig lijf, hij is geen stoere man,

IN 8 STAPPEN EEN TOURNEE

2 strategieën om een tournee te realiseren

IN 8 STAPPEN EEN TOURNEE
Een creatief speelt en maakt, het is niet dat je hebt gekozen voor ondernemerschap.
De manier waarop de huidige culturele sector is georganiseerd vraagt veel van theatermakers, acteurs, muzikanten. Anders dan in de sport is er geen steun voor talent en dien je je broek zelf op te houden. Omdat je tijd opgaat aan spelen en maken is ondernemen iets wat je er dus bij moet doen, en dat valt niet mee. Zeker niet als ondernemen je niet in het bloed zit. De meeste mensen (en dus ook creatieve talenten) zijn ondernemend, maar geen ondernemer. Het is dan ook niet te overzien wat je moet doen als je gedwongen wordt te gaan ondernemen, het maakt angstig.