Logo

Introductie Eerste Artist in Residence in Bijlmerparktheater, Joy Wielkens

0
tag

Joy Wielkens

speech Bijlmerparktheater

Welkomstwoord 30 september 2010

Introductie Eerste Artist in Residence Joy Wielkens.

Beste Joy en beste aanwezigen. Vandaag introduceren we onze eerste Artist in Residence. We zijn nog geen jaar oud, maar we gedragen ons als een volwassen theater en daar hoort een artist in residence bij.

Joy zal u zo meteen zelf vertellen hoe zij hier wil resideren, maar ik vertel graag waarom Joy, waarom een artist in residence en waar wij aan hopen bij te dragen.

Het beeld dat wij van het Bijlmer Parktheater hadden, noch voor de eerste steen was gelegd, was dat het naast een theater waarin voorstellingen plaatsvinden, en een cultuureducatiehuis waarin lessen gevolgd worden, vooral ook een gebouw moest zijn waarin de artistieke ontmoeting van jonge en ervaren kunstenaars spontaan plaatsvindt en tot nieuwe ideeën en initiatieven leidt.
Zo geschiede. Jetty Mathurin loopt hier bijna dagelijks rond omdat ze in een studio werkt aan haar nieuwe voorstelling over de Liefde. De artistieke medewerkers en docenten van Krater, de Jeugdtheaterschool, Elleboog en de 5 0’clock class lopen hier rond en zijn altijd bezig met het broeden op nieuwe ideeën. Theatergezelschappen die hier optreden, blijven graag hangen, komen graag terug en er vindt kruisbestuiving plaats.
Volgens mij is in korte tijd die creatieve biotoop ontstaan waardoor wij met recht de stap kunnen maken naar een artist in residence. Per slot van rekening moet je ook wat te bieden hebben.

Bovendien hebben we een bruisend stadsdeel met professionele culturele organisaties als het CBK, Imagine IC, maar ook een bloeiend amateur theatercircuit waarin jongeren en ouderen met verschillende etnische achtergronden zich storten op hun dans, theater- en andere kunstzinnige uitingen in de vrije tijd.

Een kunstenaar die zich wil laten voeden door die complexe diversiteit en de boeiende verhalen die hier verscholen liggen, kan werkelijk aan haar trekken komen.

We (Maureen Healy) hebben Joy ontdekt kort na afronding van haar studie aan de Kleinkunst Academie toen ze bezig was met haar eerste solovoorstelling Sneeuw. We hebben haar de ere opdracht gegeven om Sneeuw tijdens de opening van het BMW-festival in de Meervaart te presenteren. Het was een verpletterende ervaring.

We zijn niet de enigen die superlatieven gebruiken, de kranten kunnen er ook wat van. Ik citeer:
“Ze zingt de sterren van de hemel, is een indrukwekkende verhalenvertelster, actrice én ze danst alsof ze nooit heeft stilgestaan”.
"Met een fantastische Joy Wielkens als pittige zigeunerin”.

Verrassend aan Joy is haar veelzijdigheid : zang, dans, acteren, schrijven, componeren en dit alles op hoog niveau. Haar meertaligheid vind ik ook opvallend. Deze dame zingt in het Portugees, maakte solovoorstellingen in het Duits, gaat moeiteloos over in het Engels. Behalve haar Moer’s taal. Die kent ze niet.

En dat brengt ons bij haar onderzoek, waar ze zelf meer over zal vertellen, maar dat onze aandacht heeft getrokken. Het gaat niet alleen om de taal, maar ook de cultuur, de gewoonten, de geschiedenis. Ze heeft het meegekregen, maar welke functie heeft het in haar artistieke uitingen? Welke plaats wil ze deze geven en hoe komt het dat het tot nu toe niet zo’n rol speelde?

Joy maakt Negra, haar tweede muziektheater programma waarin ze de mooie typering Lost in Translation gebruikt. 30 oktober kunt u deze voorstelling zien. Vandaag krijgt u een sneak preview.
Van Engelenburg Producties, o.l.v. Henrike van Engelenburg, produceert de voorstelling. “Ik geloof in haar”, vertelde Henrike mij heel theatraal.

Wij willen Joy een plek bieden waarin zij als kunstenaar en als Girl in Translation, haar zoektocht voort kan zetten.
Zij geeft aan, en wij ondersteunen. Zij loopt voorop en wij vangen op wanneer nodig.
Wij zijn benieuwd naar de spiegel die zij ons voor zal houden, naar de piketpalen die zij zal slaan, naar de artistieke vertaling en het nieuwe zelfinzicht.

Over een jaar nodigen we u weer uit om te komen luisteren naar a Woman in Translation met de optimistische naam Joy.

Ernestine Comvalius
Directeur Bijlmerparktheater

Reacties

Reageer

Uw naam
Uw emailadres
Uw opmerking