“Aaaaaah….!” Recensie van Marloes Nuijten

0
tag

Nightmare

Recensie van Marloes Nuijten

Nightmare, de horrormusical
“Aaaaaah….!” Een jeugdige bezoeker van de horrormusical ‘Nightmare’ schrikt op als er in ene een man in een ouderwets pak mét cape naast haar met een zware stem zijn entree maakt. Het is het begin van het stuk en de toon is gezet.

Horrormusical, het klinkt beangstigend maar de komische kant wint het van de enge kant. Craven, een inmiddels antieke schrijver van griezelverhalen staat op het punt te overlijden. Maar vlak voor zijn dood komen de personages uit zijn boek ineens tot leven. Zo is er Lilly (Alexandra Alphenaar) - een jonge dame gekleed in maagdelijk wit- die het moet ontgelden. Bella (Robin van den Heuvel), Vincent (Michel Sorbach) en Oscar (Simon Zwiers) hebben de gedachte dat als de schrijver overlijdt, zij ook zullen overlijden. Ze willen dit voorkomen door bloed van een jonge maagd af te tappen en dit de oude man op te laten drinken. De poncho’s tegen het rondspetterende bloed zijn al klaar gelegd, maar hoeven gelukkig niet tevoorschijn getoverd te worden.

Het stuk heeft een hoog entertainment gehalte en leuk detail is het betrekken van het publiek, ‘de toekomstige begraafplaats’. Zo staat de één ineens oog in oog met koetsier Oscar en de ander wordt plotseling naar buiten gebonjourd.

Ook de moppen tussendoor zijn een vondst. ‘Wat staat er op de grafsteen van Zwarte Piet? Uitgestrooid!’ En wat te denken van de dialogen van de pratende schilderijen.. Zo hangt er een Lucky Luck-achtige man die wel wat ziet in de aantrekkelijke Lilly. ‘Zoenen? Ik hang hier al 40 jaar te verstoffen. Ik krijg een droge bek.’ De humor is laagdrempelig en voor een ieder te begrijpen.

De kracht van deze musical is dat het voor een achtjarige leuk is, maar ook voor een tachtigjarige. ‘Enge’ taferelen zijn verpakt in een humoristisch jasje en dat maakt dat ook de kinderen ’s nachts nog kunnen slapen.

Aanrader: the making of is te zien op YouTube.

Door Marloes Nuijten

Bekijk hier de speellijst van Nightmare.